#nummer 14

Dat stond mijn favoriete club. Nummer 14 van de 18. Met de Amsterdamse club die de grootste begroting van Nederland heeft zou het nog erger worden. Het icoon, de nummer 14 uit Betondorp hoeft dat gelukkig niet meer mee te maken. Ajax is de nummer 18 van Nederland. Is laatste in de Europa League poule en Jong Ajax is de hekkensluiter in de KKD ( Keukenkampioen divisie). Ik kan goed tegen mijn verlies. Tuurlijk heb je er dan de pest in, je slikt even, de derde helft begint en alles is vergeten.

Maar echt afgelopen zondag na het echec in Eindhoven had ik er gewoon last van. Ik was er sjachie van. Dus het paar keer slikken hielp niet. En natuurlijk had ik de angst voor de wedstrijd. Afgedroogd worden zoals Feijenoord toen. 10 – 0, ik zie nog Mario Been kaarsrecht voor die dug out staan. En ik had met hem te doen. Heel even maar. Het ergste is dat er medelijden voor je is. Hoewel dat voor ” ons aller Ajax ” niet is weggelegd. En ook daar hand in eigen boezem, dat verdien je niet. Ik had ook helemaal geen ” gerust ” gevoel in de rust het moment dat Ajax met 1-2 voor stond die wedstrijd over de streep zou trekken.

Het is het prille voorjaar van 2023 en mijn Duitse zakenpartner Markus vertelt me dat een zekere Mislintat in de belangstelling van Ajax zou staan. Volgens hem meer scout dan iets anders, had het goed gedaan bij Dortmund, maar bij Stuttgart waar Markus zijn ingangen had waren ze minder enthousiast, en volgens hem wisten veel mensen niet wat Mislintat nu eigenlijk gedaan had in Londen bij Arsenal. ” Glaube mir, wirklich er kennt die ganze Füssball Welt, hat ja Pierre – Emerick Aubameyang nach Dortmund gehohlt, und Ito nach Stuttgart ” Wat verder in dat gesprek werd me duidelijk dat hij de werkzaamheden van de in opspraak geraakte Marc Overmars zou overnemen, en zei hij nog, geef hem niet de vrije hand, ” sonst ist Ajax Amsterdam in Dezember Pleite ” .

Ik dacht toen dat dat niet zo n vaart zou lopen. Het leek me een goede onderhandelaar, natuurlijk ik kende behalve Sutalo wat het speerpunt bleek te zijn van zijn aankopen, en van de Boomen maar de anderen waren me onbekend. De meerderheid van de spelers waren internationals, de spelers kwamen laat in het seizoen, eerst moest er geld binnenkomen van de transfers voordat hij kon schakelen. De voorbereiding voor het seizoen liep stroef, maar Mislintat zei zinnige dingen, toen ie om geduld vroeg, dacht ik, dat is er nooit bij Ajax. De nieuwe trainer Maurice Steijn had nog nooit een topclub getraind, maar dat had Rinus Michels, of Louis van Gaal, of Eric ten Hag ook niet. Dus waarom kon het niet lukken ?

Ik hoorde van Hooijdonk roepen dat Chuba Akpom een hele goede spits was, en ik bekeek een video op youtube die Pierre waarschijnlijk ook bekeken had, want daar schoot ie ze bij Middlesbrough uit alle hoeken en standen erin. En ja dat was in the Championship maar toch als je daar topscorer kunt worden ben je geen Donald Duck. Totdat ik wat supporters van Brighton over Chuba hoorde. ” What a disaster that was, but with Middlesbrough he seemed alright . ”

Het zakte als een kaartenhuis in elkaar. Bij Mislintat zijn handelen bleek de ethiek niet helemaal zou moeten zijn zoals ie was, maar dat was opeens niet meer relevant, hij moest vertrekken, en de vraag bleek, wie heeft nu eigenlijk de beste man gecontroleerd ?

Inmiddels had Steijn al eerder zijn eigen selectie geschoffeerd in de media en was het wachten op zijn ontslag. Er was geen enkele lijn of houvast, zelden een team met zo weinig vertrouwen of patronen gezien. De laatste overwinning was tegen Ludogorets en dat was vooral dankzij de vertrokken Kudus die het op zijn voetbal heupen had voordat ie nu weer bij West Ham United in de Premier League de bank warm houd. En die wedstrijd was in augustus van dit jaar.( !!!) We zijn vandaag 1 november.

En dan is er ” the point of no return ” Jhonny van het Schip, een Johan Cruijff adept stapt in. Vol bravoure. Hij denkt Ajax naar de 5e plaats te kunnen loodsen. Waarop ie dat baseert, geen idee. De trainer die net zijn vrouw heeft verloren, verdrinkt zijn rouw op het trainingsveld. Bewonderenswaardig, en waar andere Ajax iconen / analisten, het huidige Ajax kraken, pakt de moedige van het Schip de handdoek op. Respect. Morgen wacht Volendam. Ik ga kijken de hele wedstrijd. En nee, een voorspelling doe ik niet. Hup Ajax.

5 gedachten over “#nummer 14

  1. Ze wonnen dus, 2- 0, na de 1 – 0 kwam de onzekerheid opzetten. Volendammer Mühren miste in 1 op 1 duel met keeper Ramaj, dus Ajax overleefde. Zowaar Chuba Akpom zorgde voor de bevrijdende treffer. Broos is het maar ze winnen. Hup Ajax !

      • En nu verliest mijn club van hoogopgeleide studenten die een balletje trappen bij Hercules. Persconferenties en nabeschouwingen waren een zegen. Bekeravontuur Ajax ook al weer klaar.

Plaats een reactie